WNIOSEK CEIDG-1 INSTRUKCJA KROK PO KROKU


Poniższa instrukcja będzie przydatna dla większości typowych przypadków. Wniosek w każdej chwili można anulować. Dlatego też jeśli dojdziemy do punktu, w którym nie wiemy co wpisać, to zamiast wprowadzać coś na chybił-trafił, lepiej jest po prostu anulować wniosek i dowiedzieć sie niezbędnych rzeczy.

Drobi przyszły Przedsiębiorco, zaczynamy :)

Po kliknięciu "Załóż działalność gospodarczą" w pierwszym oknie zostawiamy wszystkie domyślnie wybrane opcje. Przepisujemy kod bezpieczeństwa i klikamy dalej.

W kolejnej sekcji przechodzimy do wprowadzania swoich danych.
W polu nr 02.3 wybieramy Przedsiębiorcę.
W polu nr 5 zaznaczamy, iż nie posiadamy nr REGON. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o nadanie nr REGON.
W pozostałych polach wpisujemy swoje dane.
W polu nr 15 wybieramy "Tak, składam oświadczenia" - w skrócie chodzi o to, że oświadczamy, iż wszystkie wprowadzone przez nas informacje są zgodne ze stanem faktycznym.

Sekcje 4 i 5 nie powinny przyporzyć kłopotów
Jeśli nasz adres zameldowania jest taki sam jak adres zamieszkania wówczas zaznaczamy to wybierając odpowiednią opcję z listy, dzięki czemu dane będziemy wprowadzać tylko raz.

Od sekcji 6 rozpoczynają się najciekawsze rzeczy dla naszej nowej firmy.
W polu 06 wpisujemy nazwę firmy. Dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nazwą firmy jest jej imię i nazwisko np. Jan Kowalski. Nie wyklucza to jednak dodania nazwy własnej do wcześniejszych danych np. Jan Kowalski ABC

Pole 06.1 i 06.2 - w tych polach podajemy informację odnośnie przewidywanego zatrudnienia i liczby pracujących. W większości przypadków będziesz prowadzić firmę na własny rachunek i na początku nie będziesz pewnie nikogo zatrudniać dlatego też w polu 06.1 wpisz 1, a polu 06.2 wpisz 0. Jeśli będzie inaczej oczywiście wprowadź dane zgodnie z planowanym stanem faktycznym.

Pole 06.3 - tutaj wprowadzany nr PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Przeważający to ten, który będziemy traktować jako główne źródło dochodu, zaś pozostałe to wszystkie inne. Jeśli nie wiesz jaki nr PKD wpisać po prostu zapytaj Google :) Ktoś wcześniej już pewnie też tego szukał. Nr PKD możesz swobodnie dodawać i usuwać w przyszłości aktualizując swoje dane w CEIDG. Tak więc nie przejmuj się jeśli nie wiesz czym ostatecznie będziesz się zajmować. Do niektórych nr PKD wymagana jest licencja lub pozwolenie, dlatego też warto zwracać uwagę na komunikaty ze strony i jeśli o takie pozwolenia nie będziemy się starać wówczas nie ma sensu tego wprowadzać.

Pole 07 to nazwa skrócona, która wykorzystywana będzie później w naszej komunikacji z ZUS. Nazwa ta zostanie zgłoszona do ZUS. W naszym przypadku będzie to ABC.

Pole 08 - data rozpoczęcia działalności gospodarczej. Bardzo ważne ze względów finansowych :)
Jeśli planujesz założyć firmę od nowego miesiąca to zrób to od 2-giego dnia tego miesiąca. Nie rozpoczynaj działalności 1-go. Dzięki temu zyskasz dodatkowy miesiąc preferencyjnych składek ZUS.

Dane w polu 09 są nie obowiązkowe. Nie musisz ich wprowadzać.

Adresy z pola 10 wprowadzasz jeśli różnią się od wcześniej podanego. Główne miejsce prowadzenia działalności to z reguły miejsce, gdzie firma ma swoją siedzibę. W większości przypadków będzie to Twój adres zamieszkania.

Pole 11 wprowadzasz jeśli planujesz jeszcze w jakimś stałym miejscu świadczyć swe usługi.

W polu 12 wpisujesz datę powstania obowiązku opłacania składek ZUS. Najczęściej będzie to data rozpoczęcia działalności, którą podałeś wcześniej.

W polu 17 wybierasz Naczelnika Urzędu Skarbowego, pod który podlegasz, czyli miejsca gdzie składasz lub będziesz składać co roku zeznania podatkowe PIT. Urząd Skarbowy związany jest terytorialnie z Twoim miejscem zamieszkania.

W polu 18 wpisujesz formę opodatkowania. Ryczałt i karta podatkowa możesz wybrać tylko w ściśle określonych przypadkach. Podatek liniowy wybierz wtedy jeśli wiesz, że przekroczysz próg podatkowy, dzieki temu zaoszczędzisz na podatku (generalnie opłaca się go wybrać gdy planujesz dochód roczny powyżej 100 tys. zł). W pozostałych przypadkach wybierz zasady ogólne. Więcej na ten temat możesz poczytać tutaj.

Pole 19 to wybór w jakich okresach chcesz się rozliczać: miesięcznie czy kwartalnie.

W polu 20 wybierasz rodzaj prowadzonej dokumentacji księgowej. Jeśli wybrałeś wcześniej zasady ogólne to w zasadzie powinieneś wybrać Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów (PKPiR).
Jeśli planujesz zlecić prowadzenie swej księgowości biuru rachunkowemu to zaznacz, że dokumentacja rachunkowa prowadzona będzie przez inny podmiot, a polu 21 wpisz jego dane.

W polu 22 musisz określić gdzie będzie przechowywana dokumentacja księgowa. Musisz się zastanowić, czy będzie to Twoja siedziba jeśli prowadzić będziesz księgowość we własnym zakresie lub jeśli będziesz przesyłać swe dokumenty do biura rachunkowego tylko w formie elektronicznej, w przypadku gdy wszystkie dokumenty będziesz przekazywać fizycznie do biura rachunkowego wówczas musisz podać jego dane adresowe (wybierając opcje "Poniższy adres").

Pole 23 i 24 wystarczy, że wybierzesz opcje NIE. Wybierz opcje TAK jeśli oczywiście będzie to zgodne z prawdą :)

W polu 27 uzupełniasz informacje odnośnie małżeńskiej wspólności majątkowej. Jeśli nie jesteś w związku małżenskim wybierasz Nie/Nie dotyczy. W przypadku, gdy nie masz rozdzielności majątkowej ze swym małżonkiem/małżonką to wybierasz opcje Tak.

Następnie klikasz przycisk Dalej.

Wprowadzony wniosek najlepiej wysłać na swoją skrzynkę e-mail. Otrzymasz również dzięki temu w załączniku plik xml, który możesz wczytać, jeśli chciałabyś zmienić coś we wprowadzonym wniosku. Unikniesz wtedy manualnego wpisywania wszystkich danych ponownie.

Od czasu zapisania wniosku masz 7 dni na wizytę w urzędzie. Powołanie się na jego numer (nie trzeba go drukować) i podpisanie na miejscu, praktycznie załatwia wszystko związane z założeniem działalności gospodarczej.


Komentarze